خدمات باربری و حمل اثاثیه
فوریه 13, 2018
نکات قابل توجه در زمان اسباب کشی
جولای 12, 2018

به جرأت می‌توان گفت حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر روش های حمل کالا از مزایای زیادی برخوردار است که در این مقاله به چند مورد از آن اشاره خواهد شد:

نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر

حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر روش‌ها مانند حمل و نقل ریلی و هوایی به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد، از طرفی هزینه ساخت و نگهداری جاده‌ها بسیار کمتر از هزینه ساخت و نگهداری راه‌آهن است. جاده‌ها معمولاً توسط دولت ساخته می‌شوند و در ازاء استفاده از آن‌ها باید فقط هزینه ناچیزی به عنوان عوارض پرداخت کرد.

خدمات درب به درب

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمل و نقل جاده‌ای این است که می‌توان از طریق آن خدماتی درب به درب یا انبار به انبار ارائه داد و هزینه بارگیری، انبارداری و تخلیه را به میزان قابل توجهی پایین آورد.

امکان خدمت‌رسانی به مناطق روستایی

حمل و نقل جاده‌ای بیشتر برای حمل کالا یا مسافر به مناطق روستایی مناسب است که دسترسی به آن‌ها از طریق راه‌آهن، مسیرهای آبی یا هوایی امکان‌پذیر نیست. تبادل کالا بین شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک نیز فقط از طریق جاده میسر است.

خدمت‌رسانی متنوع

یکی دیگر از مزایای حمل و نقل جاده‌ای این است که خدماتش متنوع و قابل تغییر هستند. مسیر و زمان‌بندی حرکت کامیون‌ها را می‌توان بسته به نیاز مشتریان تغییر داد و رضایت آن‌ها را به دست آورد.

مناسب برای مسیرهای کوتاه

برای حمل کالا و مسافر در مسافت‌های کوتاه، حمل و نقل جاده‌ای بسیار سریع و مقرون به صرفه است. کالاها را می‌توان  بار کامیون کرد و یکراست و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای به مقصد فرستاد.

ریسک کمتر در مورد آسیب رسیدن به اجناس

از آن‌جایی که در مسیر حمل کالا، به تخلیه و بارگیری بین راهی نیاز نیست، این ریسک که به کالاها آسیبی برسد و یا دچار شکستگی بشوند بسیار پایین می‌آید. شاید به همین خاطر است که حمل و نقل جاده‌ای برای نقل و انتقال اجناس شکستنی مانند چینی‌آلات و بلورجات مناسب‌تر است چون احتمال زیادی وجود دارد که این گونه کالاها هنگام بارگیری و تخلیه‌های مکرر در بین راه آسیب ببینند.

هزینه کمتر بسته‌بندی

در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل، فرایند بسته‌بندی کالا در حمل و نقل جاده‌ای از پیچیدگی کمتری برخوردار است. لازم نیست کالاهایی که به این روش جابجا می‌شوند در چند لفافه متعدد پیچیده بشوند.

سرعت انتقال

در مورد کالاهایی که باید به سرعت به دست مصرف‌کننده برسند، حمل و نقل جاده‌ای مناسب‌ترین گزینه است. می‌دانید که حمل و نقل آبی بسیار کند است و زمان زیادی نیز صرف بارگیری و تخلیه کالاها از قطار می‌شود.

خودروهای شخصی

یکی دیگر از مزایای حمل و نقل جاده‌ای این است که تجار و سرمایه‌داران می‌توانند شرکت‌های کوچک راه بیندازند و خدماتی مناسب و بدون تأخیر در اختیار مشتریان بگذارند.

با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان گفت حمل کالا از طریق جاده بسیار امن و مقرون به صرفه است و حتی باعث تغذیه سایر روش‌های حمل و نقل نیز می‌شود. در بسیاری از موارد، حمل و نقل جاده‌ای سایر روش‌های حمل کالا مانند حمل و نقل ریلی، کشتیرانی و خطوط هوایی را تغذیه کرده و اجناس را به دست ‌آن‌ها می‌رساند تا به نقاط دوردست‌تر برسانند.

دیدگاه ها بسته شده است