نکات مهم در اسباب کشی

 آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که وسایلی که اکنون در منزل شما هستند، طی سالیان و با صرف وقت و هزینه بسیاری که شما صرف آنها کرده اید به این شکل گردآوری شده اند؟

تصور کنید یکی از یادگاریهای خانوادگی شما ( مانند ظروف آنتیک، تابلوهای نفیس یا آلبوم های قدیمی و…) حین جابجایی مفقود شوند یا کمترین آسیبی ببینند، آیا می توان چنین خساراتی را با پول جبران کرد. شما می توانید با بسته بندی مناسب در اسباب کشی ها مانع صدمه دیدن این مجموعه منحصر به فرد شوید.

بسته بندی مناسب سلامت شما و کالای شما را به هنگام اسباب کشی  حفظ می کند.

شروع کار:

زودتر شروع کنید بسته بندی معمولا بیش از آنچه فکر می کنید زمان می برد.

برنامه ریزی کنید و برای هر روز برنامه ای مشخص نموده، طبق آن عمل کنید. اگر کسی قرار است به شما در جابجایی کمک کند با برنامه ریزی و تقسیم کار مانع ایجاد تنش و ناهماهنگی در کارها شوید.

برای شروع از سه هفته قبل اسباب کشی و از محلهایی مثل انباری و کمد هایی که از آن استفاده نمی کنید شروع کنید. ابتدا اجناسی را بسته بندی نمائید که غیر ضروری هستند مثل کتابها، لباسهای غیر فصل و… .

جابجایی زمان مناسبی است که از شر اجناسی که دیگر به آنها احتیاجی ندارید و فضای منزل شما را اشغال کرده اند راحت شوید. اجناسی که قابل استفاده هستند به نزدیکان یا موسسات خیریه هدیه دهید و آنهایی که دیگر قابل استفاده نیستند را دور بریزید.

جهت مبارزه با حشرات موذی و بخصوص سوسک رعایت دو نکته ضروری است اولا حتما قبل از اسباب کشی به محل جدید آنجا را سمپاشی کنید ثانیا تمام وسایل خود را از نظر وجود تخم حشرات بررسی کنید، خصوصا وسایلی که در انباری   بوده اند را از بسته بندی خارج و پس از بررسی، مجددا بسته بندی کنید.

به خودتان آسیب نرسانید، سلامتی شما بیش از هر چیز اهمیت دارد. سعی کنید وزن هر کارتن بیش از ۲۰ الی ۲۵ کیلو گرم نباشد، این کار باعث می شود هم سلامتی شما حفظ شود و هم سرعت و امنیت کار در هنگام اسباب کشی بالا رود. برای جابجایی و بلند کردن کارتن ها حتما نشسته و از زانوی خود کمک بگیرید و به کمر خود فشار نیاورید. جابجایی وسایل بزرگ و سنگین را به افراد موسسه حمل و نقل بسپارید.

به چه چیزی نیاز دارید:

کارتن هایی در ابعاد مختلف برای لوازم متفاوت که علاوه بر استقامت و ضربه پذیری مناسب دارای تحمل وزن خوبی بوده و بتوان آنها را در هنگام حمل اثاثیه منزل روی هم قرار داد.

توجه داشته باشید که کارتن هایی که معمولا از سوپر مارکتها تهیه میشود اغلب از نظر بهداشتی مناسب قرار دادن وسایل منزل در آنها نبوده و تحمل آنها خصوصا زمانی که روی هم قرار داده میشود بسیار کم است.

لایه های محافظتی مانند ورقهای فوم در ضخامتهای مختلف، پلاستیک حبابدار، تور فوم و کاغذ بدون جوهرجهت لفاف بندی ظروف و کلیه لوازم شکستنی بسیار ضروری می باشد.

توجه داشته باشید کاغذ روزنامه علاوه بر آلودگی شیمیایی باعث لکه گذاری بر روی اجناس مختلف خصوصا ظروف چینی می شود و احتمال این لکه گذاری هنگامی که این ظروف مدت زیادی در جعبه باشند بسیار بالا می رود.

چسب که در لفاف بندی و در بستن زیر و روی کارتن ها مورد استفاده قرار می گیرد و کیفیت آن در ایمنی بسته بندی  به هنگام حمل اثاثیه بسیار اهمیت است.

دستگاه چسب کش و کاتر سرعت و راحتی کار را هنگام بستن و باز کردن درب کارتن ها بسیار بالا می برد.

طناب مناسب علاوه بر محکم کردن در کارتن باعث سهولت و امنیت بیشتر هنگام حمل کارتن می شود.

ماژیک برای نوشتن محتویات و نکات مهم بر روی کارتن که در بالا بردن ایمنی و تسریع کار جابجایی بسیار ضروری است.

 شروع بسته بندی:

شما قبل از حرکت به محل جدید نیاز به چند کارتن ویژه دارید که شامل کارتن ابزار محتوی ابزار هایی که در محل جدید برای سرهم کردن و نصب وسایل در محل جدید به آنها نیاز دارید، کارتن لوازم نظافت شامل مواد شوینده، دستمال تنظیف، دستمال کاغذی و… و کارتن لوازم شخصی که توصیه میشود برای هر فرد مجزا باشد و در آن وسایل شخصی قرار دارد که شب اول اقامت به آنها نیاز دارید.

وسایل گرانبها همچون جواهرات، اسناد ملکی و بانکی، اوراق شناسایی و … را حتما جداگانه در کارتنی کوچک بسته بندی و با ماشین شخصی حمل کنید.

وسایل سنگین مثل کریستال، چینی و کتاب را در کارتن های با ابعاد کوچک و وسایل حجیم و سبک را در کارتن های با ابعاد بزرگ قرار دهید.

اگر جعبه وسایل خود را هنوز نگه داشته اید آنها را پس از لفاف بندی درون جعبه های خودشان قرار دهید.

وسایل شکستنی را حتما جداگانه و تک تک با لفاف مناسب بپوشانید و بعد درون کارتن قرار دهید.

هر دست از بشقابها و امثالهم را علاوه بر لفاف میانی به صورت جداگانه لفاف بندی کنید.

کریستالها و چینی های دکوری که قیمت بالایی دارند را حتما به طور ویژه لفاف بندی و در کارتن مخصوص خود یا یک کارتن مجزا بسته بندی کنید.

ارتعاش لوازم درون کارتن مهمترین عامل آسیب است، دقت کنید که پس از اتمام بسته بندی تمام فضاهای خالی درون کارتن را پر کنید.

هنگام پر کردن کارتن ها دقت شود که در هر کارتن به میزان معقول وسیله گذاشته شود.

برای بستن زیر و روی کارتن حتما از چسب مناسب استفاده کنید و چسب را به صورت سرتاسری در چند ردیف و در دو جهت عمود بر هم استفاده کنید.

جعبه های کوچک را درون کارتن های بزرگ قرار دهید تا فراموش نشوند و کار حمل آنها تسهیل گردد.

برای تمیز ماندن و محافظت از مبلمان حتما آنها را با لفاف بندی مناسب بپوشانید. اگر از پیراهن مبل استفاده می کنید هنگام اسباب کشی آنها را از مبل جدا نکنید.

پایه ها و لبه های میز، مبل، بوفه و سایر وسایل بزرگ خود را با حتما با لایه های محافظ بپوشانید تا هم خودشان آسیب نبینند هم لبه های آنها به سایر لوازم آسیب نرسانند. در این مورد دقت کنید که از تماس مستقیم چسب با سطوح چوبی و دارای جلا جدا جلوگیری شود.

ملحقات وسایل بزرگ که قابل جداسازی هستند را جداگانه بسته بندی کنید مثل لوازم گاز و از مهار شدن درب این وسایل مطمئن شوید.

درب وسایل بزرگ که بدون بسته بندی ویژه حمل می شوند را حتما به خوبی مهار کنید وهمچنین قسمتهای متحرک همچون محور چرخاننده و لگن ماشین لباسشویی را قبل از جابجایی ثابت کنید.

برای حمل دراور ها توصیه میشود هر کشو را از وسایل خرده ریز پر کنید البته اگر شکستنی هستند لفاف بندی را فراموش نکنید و لوازم سنگین داخل آن قرار ندهید، سپس هر کشو را با یک کیسه بزرگ پوشانده و در سر جای خود قرار دهید پس از مطمئن شدن از مهار کشوها در سر جای خود دراور را با فوم یا پلاستیک حبابدار یا پتوی نازک بپوشانید.

برای حمل گیاهان به خصوص گلدانهای بزرگ وسنگین، چاره ای جز جابجایی به همان صورت موجود نیست ولی در مورد گلدانهای کوچک، می توانید مجموعه ای از آنها را دریک کارتن یا جعبه محکم پلاستیکی یا چوبی قرار دهید و داخل هر گلدان چوبی به ارتفاع بلندترین شاخه فرو کنید. آنگاه مجموعه را به طور کامل با کیسه زباله ای بزرگ یا پلاستیکی نازک بپوشانید و با چسب محکم کنید. (منافذی را برای تنفس گیاهان قرار دهید)

برای بسته بندی لباس بخصوص لباسهای مجلسی و گران قیمت از کارتن مخصوص حمل لباس استفاده کنید که علاوه بر عدم نیاز به بسته بندی جداگانه از چروک و آسیب به لباس ها جلوگیری می کند.

داخل وسایلی مانند یخچال و فریزر را با وسایلی کم اهمیت و سبک مانند لباس پر کنید.

به منظور جلوگیری از کثیف شدن فرش بخصوص لبه های آن ابتدا یک پارچه را تا کرده و ریشه ها را  بین دو لایه قرار دهید و سپس فرش را لوله کنید و با یک روکش پلاستیکی یا پارچه ای بپوشانید.

اگر کف منزل جدید شما با موکت پوشیده شده است، سطح موکت را با پوششی مانند پلاستیک های ضخیم و بزرگ، ملافه یا پتوی نازک خوب بپوشانید تا در هنگام جابجایی کثیف نشود.

قبل از بسته بندی رایانه از اطلاعات آن پشتیبان(BACK UP) تهیه کنید.

پس از اتمام کار بسته بندی روی هر کارتن برچسبی بچسبانید و بر روی آن محتویات کارتن، شماره کارتن و اینکه متعلق به کدام اتاق یا فرد است نوشته شود. اگر لازم است کارتن در جهت خاصی حمل شود یا شامل وسایل شکستنی است حتما درشت روی آن نوشته شود.

برای سهولت در هنگام تخلیه بار بهتر است در منزل جدید هر اتاق را با رنگی علامت گذاری کرده و همین رنگ را روی کارتن های متعلق به این اتاق نصب کنید تا باربرها هر کارتن را به محل اصلی برده و نیازی به جابجایی مجدد نباشد.

قبل از بارگیری حتما کارتن ها را شمارش کرده و محتویات آنها را در لیستی جداگانه یادداشت کنید تا چیزی فراموش نشود و بدانید هر چیزی در کدام کارتن قرار داده شده است.

بارگیری و تخلیه:

قبل از آمدن باربرها اتاقی را در نزدیکی محل خروج تعیین و کارتن ها را به آن محل انتقال دهید تا کار سریعتر انجام پذیرد

حتما علاوه بر درج علائم هشدار دهنده به صورت ویژه، کارتن هایی شکستنی را به صورت مجزا به باربرها نشان داده و بخواهید که با احتیاط بیشتری حمل کنند.

کارتن های غیر ضروری و کم اهمیت را ابتدا بارگیری کنید.

کارتن های شکستنی را در بالای کارتن های دیگر قرار دهید.

کارتن های ویژه ( ابزار، لوازم نظافت و لوازم شخصی) را در انتها بارگیری کنید تا در مقصد سریعا قابل دسترس باشند.

باز کردن کارتن را در اتاق مربوط به هر کارتن انجام داده و محلی در اتاق را انتخاب کنید که مانع تردد نباشد تا کار سریعتر و ایمن تر انجام گیرد.

استفاده کردن از یک باربری معتبر که از تجهیزات مناسب و نیروی کاری ورزیده  و متخصص جهت اسباب کشی و حمل اثاثیه منزل  برخوردار است از اساسی ترین الزامات می باشد.

باربری آبشناسان بار روزهای خوب و خوشی را برای شما آروزمند است.

 
 
 
 
 

شما می توانید برای انتقادات و پیشنهاداتتان با ما تماس بگیرید

مشاوره رایگان

۰۹۱۰۶۸۹۹۴۴۶